Vad man kan se är att det sker allt fler samarbeten mellan de stora modehusen, men även mellan kändisar. Ett samarbete som blivit mer omtalat än de allra flesta är det mellan H&M och Balmain. Det kommer bli svårt att slå, kanske är det bara Chanel som kan utklassa?
Vi lever i en föränderlig värld och för att konsumenterna ska bli stillade och känna förtroende och vilja hålla kvar i ett varumärke så gäller det att varumärket ständigt förnyar sig själv och kommer med nya spännande idéer som får målgruppen att känna att detta märke vill man vara en del av. Då man handlar allt mer och mer online, med tanke på större utbud samt sajter som refundmonster.se där man kan göra riktiga kap, blir det viktigare för företagen att stärka sina positioner och väcka uppmärksamhet. Att ha olika samarbeten gör att man kan lyfta varandra, och ett samarbete som verkligen lyckades var det mellan H&M och Balmain som man kunde ta del av hösten 2015. Dagens Industri skriver att denna kollektion är till för krigare och man kan se på olika videos att det råder kaos i butikerna, redan innan var det något som Expressen förutspådde.
”Aldrig tidigare har det varit en sådan hysteri runt H&M:s designkollektion som inför den kollektion som tagits fram av Balmains knappt 30-årige chefsdesigner Olivier Rousteing.Intresset har trissats upp genom att Rousteing tidigt använde sig av familjen Jenner/Karadashians döttrar för att det anrika modehuset skulle nå en yngre publik.”
Vad man kan tänkas sig är att H&M nu kommer att vilja toppa detta men en ny ännu större kollektion – eller att någon annan kedja börjar tänka till. Spännande tycker alla fashionistas.