Tjusig shopping tillåter kvalité utan mångfald
Olika varumärken har sina flagskepp fast förankrade i storstäder världen över. Där tillåts shoppingsugna turister och modeintresserade handla de finaste sakerna de finaste märkena har att erbjuda. Idén är att varumärkets koncept förkroppsligas ett flagship. Den får precis som reklamfilmer och produktplaceringar utgöra en viktig hörnsten i ett företags marknadsföring. Vad butikernas gäster förväntar sig av dessa butiker uppfylls bekräftande av själva butikerna. Man vet vad som erbjuds i en flagship-store och därför vet man vad man vill ha. Saken är bara den att man bara kan köpa saker som alla andra redan har eller kanske redan tröttnat på.
Mindre skepp med individuella varor
Är man en lite edgeig konsument kanske en flagship store inte är riktigt värd att borda. Om det inte handlar om att man vill få tag i något man kan cross-matcha med några egna udda kläder. För att komma undan flaggskeppsbutikernas evigt likformiga mode gäller det alltså att kliva av modetåget på lugna gatan. Där finns ingen jättelik Adidas- eller Abercrombie & Fitch flagshipstore. Där kan man gå in i en friluftsbutik och handla prisvärda längdskidor eller hållbara kängor av märken med god kvalité och låg profil. När man känner att man kan den undre shoppingvärlden, den som seglar i flaggskeppsbutikernas kölvatten, då kan man långsamt växla upp igen. Alla måste inte gå runt med papperspåsar med Hollister och en naken man på. Alla behöver inte det. Flaggskeppsbutikerna är mest till för tonårstjejer och japanska turister. En upplyst konsument vet bättre än att tränga sig på ett redan fullt flagship med risk för att drunkna i dekadens och Armani Exchange-mode.