I ett tidigare inlägg skrev vi om hur flaggskepp är förankrade i storstäder, hur ett varumärke som till exempel Adidas och Nike har affärer helt uteslutande säljandes deras egna märke. En ny trend som vi kan se, där varumärkesbyggandet förlängs, är när stora modehus sponsrar och initierar löplopp så som halvmaror och liknande distanser.
I DN kunde vi i veckan läsa om hur renlevnad är musikvärldens nya rock’n’roll och hur hälsotrenden integrerar med i stort sett alla grenar i populärkulturen nuförtiden. Alkoholångor och cigarettrök har omärkligt bytt plats med gröna smoothies och färgglada löparskor.
Marknadsföring med musik
Marknadsföringsmässigt märks detta i alla appar som dyker upp. Spotify har inlett samarbete med till exempel Runkeeper och Adidas Go, Nike+ Running även så. Apples klocka visar även den hur profileringen lutar mot just hälsa och sport. Sport har även blivit ett sätt att vara individuell, vara hard core och synas. Vi springer mer än någonsin och gärna i städer. Dessutom använder vi kläder och accessoarer som förut mer vara förknippat med träning endast, så som träningsskor och vindtät sportjacka till vardags.
Ja vem vill inte har starka ben och en bra kondition? Många hakar på löptrenden, nästan alla joggar då och då, ibland kanske mer av konvention än av faktisk ren vilja. Förut var det mer att man gav sig ut i naturen och jagade en viss tid men nu är löpningen mer flexibel och tillgänglig, det är bara att bege sig ut och sedan springa över trottoarer, stadsparker och kullerstensbelagda backar. Artister som Linda Pira, Silvana Imam, Promoe, och Icona Pop är exempel på sportigare förebilder som kampanjar för att springa och röra på sig.
– ”De senaste åren har det blivit tydligt att folk uttrycker sin identitet genom sport. Vi verkar i en populärkulturell värld och för oss handlar det om att samarbeta med och inspirera personer som har stort inflytande i målgruppen”, säger Filip Göransson, pr-chef för Adidas i Norden. (DN)